Automatika i robotika u OŠ Dvor i OŠ Sunja

 

Poznato nam je da su razdoblja u razvoju čovječanstva nazivana po tehnološkim dostignućima toga vremena: kameno doba, metalno doba, doba prve i druge industrijske revolucije. Današnje doba je doba automatike i robotike.

U školama već dobro kasnimo sa sustavnim radom na obrazovnim postignućima učenika u području automatike i robotike. U Dvoru i Sunji osnovnoškolci su dobili priliku zaviriti u taj svijet, ne zahvaljujući političarima, već ljudima dobrog srca i, rekao bih, razuma, koji ne štede ni svoj novac ni vrijeme da bi im pomogli da se uklope u zahtjeve svakodnevnog života i tržišta rada. U ovim školama to se dogodilo zahvaljujući gospodinu Nenadu Bakiću i udruzi “Institut za razvoj i inovativnost mladih“ koja promiče inovativnost i poduzetništvo mladih, prije svega u osnovnim školama, koja su temeljno polazište za uvod u te grane ljudske djelatnosti. Ne smijem zaboraviti ni ravnatelje tih škola koji pružaju pomoć onoliko koliko im sredstva i mogućnosti dozvoljavaju i koji su prepoznali vrijednosti projekta.

Sredine u kojoj žive djeca u ovim školama su vrlo siromašne, zahvaljujući najviše posljedicama rata koji se odvijao na ovim prostorima te pogrešnim politikama vlasti općenito. Te posljedice će trajati predugo da bi sadašnje i buduće generacije mogle uhvatiti korak s vremenom. Osnovna škola Dvor nalazi se u mjestu Dvor, uz samu granicu s Republikom Bosnom i Hercegovinom, na području posebne državne skrbi. Učenici u Dvoru i Sunji, osim nastavnih sadržaja izbornog predmeta informatika i sadržaja u okviru tehničke kulture, nemaju nikakvu dodatnu mogućnost informatičkog i tehničkog obrazovanja izvan škole. Mnogi učenici udaljeni su od škole i do 30 km, i u mjestima u kojima žive još uvijek nemaju internetsku vezu. Veliki broj učenika zbog loših materijalnih i socijalnih uvjeta nema računalo niti pristup računalu u blizini stanovanja. Zbog navedenog, jedino obrazovanje i područja informatike i tehničke kulture, koje je neophodno u današnje vrijeme, omogućuje im škola kroz nastavu, i to tek od 5. razreda.

 

Projekti koje potiče “Institut za razvoj i inovativnost mladih“ olakšati će učenicima razvoj sposobnosti analitičkog mišljenja i rješavanja problema, sistematičnosti, preciznosti, inovativnosti, kreativnosti. Upoznavanje učenika s automatikom i robotikom u osnovnoškolskoj dobi je danas izrazito važno i omogućuje usmjerenje učenika ka tehničkim znanostima, bez kojih nema konkurentnog gospodarstva. Višak vrijednosti u društvu stvara se proizvodnjom a ne političkim razglabanjima, a na ovaj način stvaramo nešto čime možemo biti konkurentni na tržištu, možda i najbolji (primjer za to je gospodin Rimac i njegova električna vozila). Zatim, lokalna sredina može prosperirati otvaranjem novih radnih mjesta što direktno za posljedicu ima veću kvalitetu života, ostanak mladih u tim sredinama, i u Hrvatskoj. Svima će nam biti ljepše živjeti u tehnološki naprednoj, inovativnoj i bogatijoj sredini, prepunoj mladih koji stvaraju, a ne samo umirovljenika kojima nema više tko zarađivati mirovine. Procesi automatizacije su u službi čovjeka da mu olakšaju svakodnevni život prema temeljnom zadatku tehnike. Sve to i još toga što proizlazi iz ovih područja bitni su danas za svakog mladog čovjeka i stanovnika lijepe naše.

Učenici od 4. do 8. razreda u osnovnim školama u Dvoru i Sunji uključeni su u radionice automatike. Njihovo zadovoljstvo i ponos kada uspiju samostalno napraviti svoj uradak i kada, stvarajući, primjenjuju znanja iz nastave informatike i tehničke kulture, je najbolja motivacija nama učiteljima. Zahvaljujemo “Institutu za razvoj i inovativnost mladih“ na potpori, jer bez opreme za izvođenje nastave automatike i robotike, učenici ne bi dobili mogućnost edukacije iz ovih područja. Pročitajte samo neke od komentara naših učenika (http://os-dvor.skole.hr/klub_mladih_tehnicara?news_id=1084#mod_news):

U ovoj školskoj godini se u našoj školi provode radionice automatike. Radionice provode učitelj tehničke kulture Marijan Ulaković i učiteljica informatike Vesna Majdandžić. Na radionicama automatike je stvarno zanimljivo i stvarno možemo puno naučiti. U automatici je vrlo specifično da uz znanje tehničkog moraš znati i informatiku, tj. programiranje. Nadam se da će se ove radionice nastaviti i dalje. Sveukupni moj doživljaj tih radionica je vrlo pozitivan i siguran sam da će mi pomoći u daljnjem školovanju.

Andrej M., 8. razred, OŠ Dvor

Na automatici učimo programirati preko Arduina. Sudjeluju učenici od 4. do 8. razreda. Nakon nekoliko radionica naučio sam spajati diode na pločicu i programirati njihovo paljenje i gašenje. Automatika mi je najbolja aktivnost na koju idem.

Mihael I., 4. razred, OŠ Dvor

Na automatici učimo kako programirati mikrokontrolere. Meni osobno je automatika najbolja aktivnost u školi. Danas bi bilo dobro da svatko barem malo zna automatiku jer se automatika nalazi svugdje oko nas.

Ivan S., 8. razred, OŠ Dvor

Na radionicama robotike i automatike je uvijek radno, uvijek ima posla i nitko ne može reći da mu nije lijepo. Svi se jako trudimo oko radionica jer nemamo puno vremena u samo jednom školskom satu tjedno. Meni su ove radionice zanimljive i puno toga svaki sat naučim. Svaka radionica u meni stvara osjećaj inovativnosti i želje da nešto stvorim, unatoč tomu što sam osmi razred i sto mi je ovo zadnja godina.

Aleksandar J., 8. razred, OŠ Dvor