STEM revolucija – razredna nastava

Uvođenje programiranja i digitalne pismenosti uz micro:bit u 1.-4. razred osnovnih škola u Hrvatskoj!

IRIM u suradnji s Rotary klubom Zagreb Centar i Rotary District 1913 pokreće projekt: STEM revolucija – razredna nastava!

U projektu doniramo micro:bitove za korištenje u razrednoj nastavi.

Projekt je nastavak na STEM revoluciju u kojoj smo donirali u više od 1000 edukacijskih ustanova u Hrvatskoj micro:bitove i ProMikro, projekt u kojem smo omogućili micro:bitove učenicima 6. razreda u 85% svih osnovnih škola u Hrvatskoj.

Postojeća situacija

Hrvatska je donedavno snažno zaostajala u EU što se tiče digitalnih tehnologija u obrazovanju. Primjerice, prema zadnjem provedenom TIMSS istraživanju (najvažnije međunarodno istraživanje u dosezima učenika osnovne škole u matematici i prirodoslovlju), među EU  zemljama obuhvaćenima istraživanjem, u 4. razredu osnovne škole najmanje djece u hrvatskim školama koristi računala barem jednom mjesečno (prikazan je prosjek za razne način korištenja obuhvaćene istraživanjem):

No, od 2016. digitalne tehnologije se ubrzano uvode u hrvatske škole, ponajprije aktivnostima IRIM,-a koji je prepoznao potrebu za uvođenjem digitalnih tehnologija u hrvatski edukacijski sustav (prvenstveno u osnovne škole) te započeo s Croatian Makers robotičkom ligom – projektom u koji su se mogle prijaviti sve edukativne ustanove u Hrvatskoj koje rade s djecom osnovnoškolske dobi. U projektu je IRIM svima koje je uključio donirao po 5 mBot edukacijskih robota, organizirao edukaciju mentora te omogućio sudjelovanje na robotičkom natjecanju. Liga je s inicijalnih 110 porasla na 550 škola i drugih ustanova, te danas uključuje oko 11.000 djece, uz skoro 3.000 doniranih robota.

Nastavno, uz mnoge druge projekte, IRIM uvodi programiranje u širi edukacijski sustav i projektom STEM revolucija, uz 25.000 doniranih mikroračunala micro:bit u preko 1000 ustanova, uz najširu podršku hrvatske javnosti, te u suradnji s MZO i projekt ProMikro kojim je programiranje uvedeno u 6. razrede OŠ, za svih 85% škola koje su se dobrovoljno javile. Varaždinska županija je pak uvela predmet informatike za sve učenike 1.-4. razreda upravo na platformi micro:bit, a IRIM je novom crowdfunding akcijom doveo programiranje u preko 100 knjižnica širom zemlje, uz značajnu pomoć Rotary klubova, s idejom razvoja digitalnih kompetencija u lokalnim zajednicama, te pretvaranja knjižnica u digitalne inovacijsko-razvojne centre.

U međuvremenu, micro:bit se etablirao kao jedinstvena, bez konkurencije, platforma za razvoj digitalnih kompetencija, pa su ga razne zemlje poput Singapura, Kanade i Danske su počele koristiti kao sredstvo svojih temeljnih nacionalnih projekata razvoja digitalnih nacija. Više o micro:bitu kao platformi izuzetno niske cijene, izrazito niskih ulaznih barijera i velike univerzalnosti te bogatstva ekosustava koji omogućava razvoj kako digitalne pismenosti, tako i digitalnog stvaralaštva, možete pročitati ovdje.

U hrvatskom školstvu postoji izrazit interes za uvođenje STEM kompetencija, pogotovo vezano uz tehnologiju, što na gornjem kraju spektra (robotika, nije za svakoga), pokazuje stalno rastući interes za Croatian Makers robotičku ligu i druge projekte, a na masovnoj razini primjerice rezultati ankete učitelja sudionika projekta ProMikro:

Zanimljivo je da je među sudionicima ove ankete većina učitelja koji prije projekta nisu, ili su samo sporadično programirali:

Većina njih također vidi micro:bit kao odličan alat za uvođenje programiranja:

Tko može sudjelovati i kako se prijaviti?

U projekt se dobrovoljno mogu uključiti sve osnovne škole u Hrvatskoj koje imaju razrednu nastavudonirat ćemo im micro:bitove za korištenje u nastavi i izvannastavnim aktivnostima.

Budući da učenici nižih razreda rijetko imaju alocirano vrijeme za upotrebu informatičkih učionica, micro:bitovi će se smjestiti u školske knjižnice, kako bi se nastava mogla odvijati bilo ondje, bilo u informatičkim učionicama ili u razredima razredne nastave. Dodatni micro:bitovi će se alocirati knjižnicama kako bi ih učenici mogli posuditi za rad kod kuće.

Trenutno u RH ima oko 2.000 škola koje imaju razrednu nastavu, uz prosječan broj đaka 16:

Očekujemo da bi se oko pola, tj. oko 1.000 škola moglo s vremenom javiti u projekt, uzevši u obzir:
– dostupnost druge infrastrukture (micro:bit se mora programirati s nečim, bio to PC, tablet ili smartphone)
– zainteresiranost škola i učitelja.

To znači da bi, ako bi knjižnice imale dvostruku količinu micro:bitova koliko je najveći razred, otprilike bi trebalo oko 1000 x 40 = 40.000 micro:bitova.

Više podataka za zainteresiranost škola i dostupnost infrastrukture provedena na populaciji ravnatelj/ica uključenih u projekt ProMikro (samo škole koje imaju i više razrede, dakle ne područne škole).

Rezultati ukazuju da postoji veliki interes za uvođenjem mikroračunala u razrednu nastavu. Dodatno, zanimale su nas i mogućnosti korištenja ove tehnologije u školama:

Prijaviti se možete klikom na gumb u nastavku (molimo da prijavu napravi ravnatelj/ica svoje škole). Za prijavu su potrebni podaci o školi, broju razrednih odjeljenja, ravnatelju/ici ustanove te zainteresiranim učiteljima/icama koji bi se uključili u projekt.

Sadržaj i edukacija nastavnika u projektu

Mikroračunala u projektu bi se koristila unutar-predmetno i među-predmetno, tj. bez promjene kurikuluma. Micro:bit je naprosto nastavno sredstvo za izvođenje postojećeg sadržaja na digitalno kreativan način pa nije potrebno mijenjati kurikulum za sudjelovanje u projektu. Dodatno, micro:bit se pokazao kao dozvoljeno nastavno sredstvo jer je projekt ProMikro proveden zajedno s MZO.

IRIM će o svom trošku razviti sadržaj za izvođenje lekcija iz raznih predmeta untarrazredne nastave, korištenjem micro:bita, kao što je to razvijeno za 6. i 5. razred OŠ, ovdje i ovdje. Sadržaj će biti trajno dostupan i nadograđivan korištenjem bogatih kanala.

Kako bi osigurali visoku kvalitetu provođenja projekta, pretpostavljamo da će biti potrebno educirati novih 1000-3000 učitelja, kao što je IRIM educirao 2.000 za potrebe projekta ProMikro. Edukacije su se pokazale vrlo jednostavne i vrlo korisne za učitelje, na primjer: nakon samo jedne radionice od 90 minuta, čak 50% onih koji nisu programirali planira koristiti mikroračunala u nastavi.

Detaljniji plan edukacija za učitelje ćemo objaviti uskoro!

Nastavno na prikupljene rezultate i povratne informacije iz škola i nastavnika, uvidjeli smo da postoji veliki interes te da je moguće i potrebno uvesti poduku programiranja digitalnu pismenost pomoću micro:bitova u niže razrede osnovnih škola, a sve u okviru postojećeg kurikuluma.

Trošak projekta

S obzirom na doseg i značaj projekta, trošak je vrlo mali, glavni troškovi su:
micro:bitovi, pretpostavljamo oko 40.000 microbitova, za oko 600.000 eura (s PDV), oko 4,5 mil. kn
edukacija učitelja, oko 0,5 mil. kn
organizacija projekta: donacija IRIM
proizvodnja sadržaja: donacija IRIM
distribucija micro:bitova po Hrvatskoj: donacija Hrvatska pošta

Hrvatske pošta donirat će nacionalnu distribuciju uređaja. Agencija Bruketa&Žinić&Grey, naš stalni partner, donira kreativnih usluge u, a u komunikacijama s javnošću pomaže nam Komunikacijski laboratorij.

Pozivamo sve ostale partnere da nam se pridruže u ovom nacionalnom dalekosežnom projektu!

Osigurano je incijalno financiranje:
– IRIM (Nenad i Rujana Bakić), 100.000 kuna
– Rotary klub Zagreb Centar, 100.000 kuna

Novosti iz projekata s micro:bitovima