Intervju s Bojanom Dujković-Blagojević: suradnja kroz projekt uvođenja umjetne inteligencije u škole
29.12.2023.
S Bojanom surađujemo zadnjih par godina i želimo prenijeti njezin pogled na obrazovanje kao i njezin pogled na rad i učinak IRIM-a.
Za početak, možete se predstaviti?
“Moje ime je Bojana Dujković – Blagojević. Po zanimanju sam profesor povijesti, ali se bavim mnogim drugim stvarima osim nastavom. Posljednjih nekoliko godina radim kao konzultant u polju obrazovanja s posebnim fokusom na povijest i obrazovanje za demokraciju i ljudska prava (građansko obrazovanje). Živim i radim u Banja Luci, Bosna i Hercegovina.”
Kako ste počeli surađivati s IRIM-om?
“Suradnja je započela 2021. godine kada su European Wergeland Centre (EWC) i IRIM skupa pisali projekt o korištenju umjetne inteligencije u školstvu u Hrvatskoj i planirali korake u uspostavljanju suradnje.
Tako je nastao projekt Umjetna inteligencija (UI) u STEM edukaciji kroz koji je u 300 osnovnih škola u Hrvatskoj donirano 600 kamera za umjetnu inteligenciju. U projektu su moji zadaci bili raznovrsni, od administracije do organizacijskih i uredničkih. Suradnja s IRIM-om mi je bila prilika za prvo upoznavanje s robotikom i UI u obrazovanju, gdje sam imala osjećaj da sam bila okružena ekspertima iz tog područja.“
Jedna od aktivnosti koju smo zajedno organizirali je bila robotička konferencija UI u STEM edukaciji na kojoj smo okupili 60 nastavnika iz Croatian Makers lige iz cijele Hrvatske koji su do tada već koristili u nekoj razini umjetnu inteligenciju u svom radu.
S njima smo provodili razne aktivnosti koje uključuju UI (radionice, diskusije, predavanja, dijeljenje znanja). Budući da ste sudjelovali na konferenciji, zanima nas Vaše iskustvo – tj. kako Vam je bilo?
“Konferencija je za mene bila pravo otkriće. Kako sam već dugo godina u obrazovanju, vjerujem da mogu dobro procijeniti ukupnu atmosferu i odnos sudionika prema samom događaju. Tema mi je bila nova, ali sam nastavnički poziv dobro razumijem. Bez obzira na granice i drugačije sisteme, nastavničke obaveze, ali izazovi ne razlikuju se mnogo.
Konferencija je bila veoma dinamična i nastavnici su bili vrlo angažirani u samim radionicama.
Slika koju nosim iz Crikvenice, mjesta konferencije, je soba puna odraslih ljudi koji rade u grupama (bilo je penjanja na stolice i poskakivanja) i rješavaju interaktivne zadatke (čini mi se da je trebalo naći izlaz iz escape rooma uz pomoć micro:bit tehnologije). U sobi se čula buka i smijeh, te uzvici zadovoljstva nakon riješenog zadatka.
Takvo učenje treba biti. Svima. I nastavnicima i učenicima.
Vjerujem da nastavnici koji su ovako angažirani i predani, i u svojim učionicama prenose strast i radost učenja i na svoje učenike.”
Za kraj, kakav smatrate da IRIM ima učinak i što biste izdvojili kao vrijednost IRIM-ovog pristupa i projekta?
“Kontinuitet u radu s nastavnicima i školama je ključ uspjeha IRIM-a. Svjedočila sam mnogim projektima koji su se ugasili nakon financiranja, ali ključna poruka završne konferencije u Crikvenici bila je da Croatian Makers liga nastavlja s radom. Ovakva suradnja i pristup obrazovanju donose korist učenicima i nastavnicima u Hrvatskoj.
Obostrano povjerenje (škola i nastavnika sa jedne strane i IRIM-a sa druge) građeno godinama osigurava uspjeh u radu. Potpuno sam uvjerena da će ovakva suradnja i pristup obrazovanju donijeti boljitak učenicima u Hrvatskoj. Ali i nastavnicima koji svojim angažmanom čine da ove incijative budu realizirane u učionicama širom zemlje.
Teško je procijeniti ukupan učinak IRIM-a, ali na osnovu našeg projekta i mojih razgovora s hrvatskim nastavnicima, IRIM uživa ugled pouzdanog partnera među školama i nastavnicima u Hrvatskoj, s kojima uspješno surađuje već godinama.”
Ovaj članak predstavlja perspektivu Bojane Dujković-Blagojević na suradnju s IRIM-om, kao i njezin pogled na važnost kontinuiteta u obrazovanju i razvoju demokracije kroz STEM. Njene refleksije i iskustva pružaju uvid u važnost praktičnog učenja i značaja održivih obrazovnih projekata poput Croatian Makers lige.