OŠ „Vladimir Nazor“ Križevci pomaže lokalnoj zajednici IoT uređajem

Učenici s mentorom izradili napredan uređaj koji pomaže radu lokalnog vodocrpilišta

23.4.2020.

Krajem 2019. godine nam se javio Tomica Turković, mentor učenika OŠ „Vladimir Nazor“ iz Križevaca u nekoliko IRIM-ovih projekata, o novoj aktivnosti i uređaju koji izrađuje sa svojim učenicima.

Njegovi učenici izrađuju IoT (Internet stvari) uređaj koji pomaže u mjerenju parametara potrebnih za održavanje kvalitete vode grada Križevaca i okolice.

Problem s kojim se tvrtka Vodne usluge iz Križevaca, zadužena za vodoopskrbu i odvodnju vode susreće jest učestalo provjeravanje razine hipoklorita vode i temperature (u zimskim mjesecima) prostorije u vodocrpilišnoj stanici udaljenoj 15 kilometara od grada. To znači da svakih nekoliko dana netko treba fizički posjetiti stanicu i izmjeriti razinu hipoklorita kao i paziti da voda ne smrzava tijekom zime.

Tomica Turković, mentor iz OŠ „Vladimir Nazor“ Križevci odlučio je pomoći u rješavanju ovog problema sa svojim učenicima koji sudjeluju u izvanastavnoj aktivosti iz robotike u svojoj školi. Zajedno s mentorom izradili su bežični uređaj koji mjeri razine hipoklorita, temperaturu unutar pogona vodocrpilišta te djeluje kao senzor za dojavu u slučaju požara.

U izradu su se uključili: Mihael Koprićanec i Borna Flinta iz 8. razreda te Jakob Martinović i Mateo Bregović iz 6. razreda.

Proces izrade uređaja je opisao Tomica Turković, mentor:

Cijeli projekt su učenici s mentorom radili u pojedinačnim fazama koje su ukupno trajale dvadesetak dana. Prvi dio projekta je bio edukacija o senzorima koje su učenici pojedinačno programirali i testirali te nakon toga sklopili u cijeli uređaj. Drugi dio projekta je bilo dizajniranje i ispis kućišta 3D printerom koji je škola dobila u sklopu projekta Škole za život. Treći dio projekta se sastojao od spajanja senzora s arduino kontorlerom MK1000 i spajanja uređaja na wireless mrežu u svrhu dobivanja vrijednosti očitanih sa senzorima…. Ovime su osnovnoškolski učenici pokazali da kad se male ruke slože (uz dvije velike) sve se može.

Opremu i edukaciju za izradu uređaja učenici i mentor su dobili kroz projekt Generacija NOW kojeg provodi IRIM u suradnji s Hrvatskim Telekomom uz podršku Ministarstva znanosti i obrazovanja.

Tijekom izrade uređaja, učenici su se susreli s preprekama poput pogrešnog funkcioniranja senzora, no na kraju uz puno truda i motivacije su projekt uspješno završili. Uređaj za mjerenje hipoklorita ugrađen je krajem 2019. godine na vodocrpilišnu stanicu te je uspješno prošao sva probna testiranja.

Od tada uspješno funkcionira te je značajno olakšao rad zaposlenika vodocrpilišta, o čemu nam je kratki intervju o značaju i korisnosti uređaja za mjerenje hipoklorita dao Franjo Tukša iz Nadzorno-upravljačkog sustava vodoopskrbnog sustava Vodnih usluga d.o.o.

Kako je došlo do suradnje i izrade uređaja?

“S Tomicom sam dugogodišnji prijatelj… S obzirom da i sam radim svoje projekte unutar firme na bazi IOT uređaja, olakšavajući nam upravljane sustavom, a nisam baš previše u programerskim vodama, ideja je bila da se tu uključi Tomica sa svojom ekipom juniora, gdje bi paralelno kroz rad na projektu dobili uvid na koji način funkcionira neka firma. Moram napomenuti da smo imali podršku ravnatelja škole Vladimira Nazora, Igora Brkića i direktorice Vodnih usluga Križevci, Helene Kralj Brlek, oboje mladih entuzijasta kakvih bi trebali što više na rukovodećim mjestima, jer i najbolje ideje padaju u vodu ako ste sami, bez imalo „vjetra u leđa.

Djeca su, uz mentorstvo Tomice izradila uređaj koji je ugrađen na bačvu u kojoj se nalazi hipoklorit kojim kloriramo vodu u vodoopskrbnom sustavu Križevaca i mjestima koja mu gravitiraju.”

Koliko Vam uređaj pomaže u radu?

“Zadovoljni smo uređajem, još uvijek se koristi i pomaže mi u radu jer zbog udaljenosti objekta (15 kilometara), nemamo potrebu odlaziti na objekt i provjeravati koliko je utrošeno hipoklorita , već to možemo, zahvaljujući ovom uređaju, provjeriti preko aplikacije na mobitelu.

Kako Vam se čine projekti u kojima djeca osnovnoškolske dobi s mentorima imaju priliku izrađivati napredne uređaje koji pomažu zajenici?

U svakom slučaju treba podržavati takve projekte, jer uz ovakav način dajemo djeci do znanja koliko su važna za zajednicu i kako timski raditi. Danas, bez timskog rada nema napretka, s obzirom da rad na nekom projektu znači rad više specijalista za razna područja. I na kraju, dajemo im do znanja da ulaganje vremena i truda u obrazovanje daje konkretne rezultate.”

Želite li još nešto dodati za kraj?

Lijepo je znati da naše društvo ima motiviranih ljudi za dodatan rad s djecom koja, iako iz male sredine, svojim radom, upornošću i rezultatima ruše predrasude o tome kako se djeca na računalima samo igraju i ne rade ništa korisno. Nema boljeg primjera od njihovog kojim bi demantirali takve stavove, te bi ovim putem još jednom izrazio veliku zahvalu na uloženom radu i rezultatima rada.

U nastavku pogledajte fotogaleriju izrade uređaja:

Novosti iz IRIM-ovih projekata