Croatian Makers

Najveći STEM program u Europskoj Uniji

IRIM

IRIM (Institut za razvoj i inovativnost mladih) neprofitna je udruga sa sjedištem u Hrvatskoj koja je razvila i provodi najveći izvannastavni STEM program u Europi – kroz pokret Croatian Makers s dosegom od više od 150 000 djece samo u Hrvatskoj. Iako je IRIM pokrenut u Hrvatskoj i tu primarno djeluje, proširio je svoje aktivnosti također i na Srbiju, BiH i Kosovo gdje IRIM u suradnji s lokalnim partnerima provodi svoje projekte i doseže još desetke tisuća djece. Fokus mu je razvoj digitalne i znanstvene pismenosti, tehnoloških i ostalih kompetencija u okviru STEM područja za mlade u Hrvatskoj i drugim zemljama, kako bi postali ravnopravnim građanima 21. stoljeća.

No, pritom STEM aktivnosti promatra kao alat za postizanje još važnijih kompetencija: ključnih vještina kao što su vještine učenja, rješavanja problema, suradnje, komunikacije, kao i osobine ličnosti kao što su znatiželja, inicijativa, upornost, prilagodljivost te društvena i kulturološka osviještenost.

IRIM donira veliku količinu opreme, prije svega kao sredstvo široke i duboke distribucije znanja kroz organizirane aktivnosti, izobrazbu edukatora (više od 3 000 edukatora obrazovano je samo u Hrvatskoj), razvoj nastavnih sadržaja, web stranice za izobrazbu itd.

IRIM je jedinstven po tome što uspijeva postići skalabilnost, prenošenje dubokog znanja na velikom volumenu. Mnogi edukativni projekti zastanu na masovnoj podjeli opreme bez dubokog učinka, ili se ne postiže skalabinost jer je utjecaj srazmjeran broju instruktorskih sati (pa doseže do malog broja djece).

Početno i trajno ključno financiranje IRIM-a dolazi od Nenada i Rujane Bakić, a IRIM se financira i donacijama građana, trgovačkih društava i iz drugih izvora, te se uspješno natječe i za nacionalne i europske razvojne fondove. U ovom trenutku IRIM zapošljava 10 ljudi, no razvio je i čvrst ekosustav edukatora (ambasadora) i bogate obrazovne platforme, što mu omogućuje uspješan razvoj aktivnosti.

 

IRIM-ova misija

IRIM-ova je osnovna misija potaknuti i osnažiti svu djecu u Hrvatskoj i regiji da steknu STEM kompetencije potrebne da postanu ravnopravni građani 21. stoljeća, ne samo time što im omogućava pristup tehnologiji, nego i edukacijom i drugim aktivnostima.

Školski sustavi u Hrvatskoj i susjednim zemljama u različitim su fazama reforme, no trenutačno još ne mogu kvalitetno isporučiti znanja u STEM područjima ni razvijati ključne kompetencije kao što su: suradnja u grupnom radu, komunikacija, vještine učenja, kreativnost, znatiželja, upornost i vještine vodstva. IRIM-ove aktivnosti ne samo da prirodno induktivno djeluju na razvoj tih kompetencija, nego su i namjerno usmjerene njihovu jačanju. Lijepa je ilustracija toga izvadak iz udarne emisije Hrvatske nacionalne televizije o pokretu Croatian Makers u Dvoru (možete ju pogledati ovdje).

K tomu, prema relevantnom istraživanju Eurostata, građani Hrvatske – u usporedbi s cijelom EU – pridaju najmanju važnost obrazovanju i napornom radu kao ključnom elementu za uspjeh te najvišom procjenjuju važnost političkih veza i sreće. Slična je situacija i u ostalim zemljama Zapadnog Balkana u kojima aktivnosti koje je kreirao IRIM provode lokalni partneri. Stoga je glavna društvena misija IRIM-a stvaranje kulture uspjeha s ciljem jačanja meritokracije kao središnjeg stupa i glavnog pokretača u društvu.

U Hrvatskoj ovo je naročito značajno i jer su i dalje vrlo jake regresivne snage koje žive od statuta quo, upravo perpetuiranju okolnosti koje već 30 godina dovode do njihove supremacije, pa im je svako prosvjetiteljstvo ‘neprijatelj’, te STEM edukaciju u kojoj je Hrvatska bila naročito zaostala (a razvijeni svijet, i svijet u razvoju – 30% svih diplomanata u Kini i Indiji je u STEM području – ju vidi u jezgri obrazovanja) difamira lažnim ‘neprijateljem’ humanističkog obrazovanja. Naravno da to niti je istina (jer kako danas biti dobar npr. antropolog, psiholog bez STEM kompetencija?) niti uopće postoji ikakav sukob. ‘STEM-iziranje’ je naravno mnogo manje radikalni zahvat nego uvođenje olovke ili pojavom Guttenbergove knjige, a kritike zaostalih ‘intelektualaca’ su slične kao i tada. Naprosto, paradigma znanja se mijenja.

 

Središnja institucija u izvannastavnom školskom ekosustavu, s jakim kapacitetom za suradnju

Snažan kapacitet IRIM-a za partnerstvo i široka nacionalna/javna podrška značajno doprinose njegovu uspjehu. Primjerice, projekt nazvan STEM revolucija primarno se financirao zahvaljujući najvećoj crowdfunding kampanji dosad u Hrvatskoj, s prikupljenih više od 300 000 USD koje je doniralo više od 2500 pojedinaca i organizacija. Više od 25 000 uređaja za programiranje dostavljeno je u više od 1000 obrazovnih ustanova, što uključuje škole, sveučilišta, nevladine organizacije, domove za nezbrinutu djecu itd., sve to popraćeno opsežnim radionicama za nastavnike i razvijanjem sadržaja.

Nakon jedinstvenog uspjeha STEM Revolucije, IRIM je u suradnji s Ministarstvom znanosti i obrazovanja uveo programiranje u hrvatske osnovne škole, isporučujući uređaj micro:bit svim učenicima 6. razreda, razvijajući sadržaje za više predmeta i educirajući više od 2000 nastavnika. Ostali su značajni partneri u projektu Hrvatska udruga poslodavaca, Rotary klubovi i brojne korporacije poput Hrvatskog Telekoma, Hrvatske pošte, Tele2, INA-e itd., a IRIM se uspješno prijavio za brojne državne i EU-ove donacije.

Jedinstveni pristup IRIM-a jest u kombiniranju grassroots (pokreta) s institucionalizacijom. Njegova snaga proizlazi iz baze učitelja i djece koja se dobrovoljno pridružuju pokretu, ali uvijek se nastoji institucionalizirati, ući u obrazovne i druge institucije, izbjegavajući preklapanja i nesuglasice, te koristeći institucionalne utjecaje.

Pokret Croatian Makers po svojoj veličini i intenzitetu ima veliki utjecaj ne samo na škole i druge obrazovne institucije i školski sustav, već i na društvo u cjelini. IRIM se usredotočuje na jednake mogućnosti i u tu je svrhu razvio obitelj platformi, u rasponu od najdemokratskijih do složenijih projekata poput robotičke lige, naprednog programa kodiranja i drugih naprednih projekata. Dobar je primjer složenih projekata masivan kolaboracijski projekt IoT koji uključuje 100 škola, baveći se istodobnim mjerenjima 7 ekoloških varijabli i prezentirajući ih na javnoj mrežnoj stranici u stvarnom vremenu. Sposobnost regrutiranja tako velikog broja partnera za tako napredan projekt pokazuje veličinu i dubinu pokreta i njegovu sposobnost osmišljavanja i upravljanja složenim projektima.

Vizualizacija IRIM-ovih platformi:

IRIM-ovi projekti / obitelj platformi

  1. STEM revolucijaProMikro Najdemokratskiji IRIM-ov projekt bilo je uvođenje programiranja u Hrvatski obrazovni sustav i lokalne zajednice na dosad neviđenoj razini s pomoću micro:bita. Dosad nije bilo moguće učiti programiranje u hrvatskim školama osim kao izvannastavni predmet.

Taj je projekt proveden u dva koraka. Prva je bila „STEM revolucija”, temeljno financirana najuspješnijom crowdfunding kampanjom u Hrvatskoj i iz vlastitih sredstava IRIM-a. Više od 25 000 uređaja za programiranje podijeljeno je u više od 1000 institucija u Hrvatskoj (osnovnih i srednjih škola, sveučilišta, knjižnica, domova za nezbrinutu djecu …) usporedo s razvijanjem nastavnog plana i programa i izobrazbom nastavnika. U drugom se koraku, u projekt ProMikro, IRIM udružio s Ministarstvom znanosti i obrazovanja koje je financiralo dodjeljivanje 45 000 micro:bitova svoj djeci 6. razreda u hrvatskim školama, čime je učinkovito uvelo kodiranje u osnovne škole. Škole su se uključivale dobrovoljno, a 85 % njih odlučilo se pridružiti projektu. Na taj je način programiranje učinkovito uvedeno u hrvatske osnovne škole.

Podučavanje nastavnika bio je ključni element projekata. Nakon izobrazbe velikoga broja zainteresiranih u sklopu STEM revolucije, u okviru ProMikro IRIM održano je više od 500 radionica u 3 vala za 2000 edukatora, od kojih većina nije nikad, ili je rijetko ikad prije uopće programirala. Radionice je provela mreža od 30 ambasadora tehnologije koje je iznjedrio IRIM-ov ekosustav, a radionice je financirala Hrvatska udruga poslodavaca. IRIM je razvio i objavio više od 60 nastavnih lekcija za podučavanje u nastavi.

 

  1. Croatian Makers robotička liga vodeći je IRIM-ov projekt robotike, najveće takvo natjecanje u EU-u s više od 12 000 djece uključene tijekom svake školske godine u više od 600 škola i neprofitnih organizacija, kojima je IRIM donirao više od 3 000 robota. Obrazovne institucije redovito sudjeluju u 4 do 5 krugova natjecanja tijekom školske godine i to lokalno, tako da se predmet može integrirati u nastavni plan i program, a ne jednokratno (kao što je uobičajeno na natjecanjima iz robotike). Dokazani koncept Robotičke lige lokalni partneri uspješno provode u Srbiji, BiH i na Kosovu (s početnim donacijama IRIM-a). Projekt u Srbiji sada obuhvaća gotovo 500 škola, većim ga dijelom financira vlada Srbije i najveći je STEM projekt u srpskim školama.

Važno je naglasiti da Robotička Liga koristi istu platformu za robotiku (Makeblockov mBot) u svim uključenim zemljama, što osigurava potpunu kompatibilnost i interoperabilnost aktivnosti na regionalnoj razini.

 

  1. Napredno robotičko natjecanje MakeX koristi se naprednim robotičkim setovima tvrtke Makeblock, a sudionici su najbolji regionalni timovi iz gore spomenutih liga. MakeX je vodeće regionalno natjecanje u obrazovnoj robotici. IRIM je od 2018. godine partner MakeX-a za provedbu otvorenog europskog natjecanja, te je u pregovorima za korištenje IRIM-ov koncept ‘liga’ na globalnoj razini.

 

  1. STEM auto “moderni bibliobus”, donosi besplatne satove programiranja i robotike u manje razvijene zajednice. STEM auto nastavak je projekta (u 2018. bilo je 6 ciklusa po cijeloj Hrvatskoj u trajanju od 2 – 4 tjedna) i već je obišao stotine sela i gradova, sa stotinama radionica za tisuće djece, upoznavajući ih sa svijetom tehnologije i potičući ih na druge IRIM-ove aktivnosti.

 

  1. Izradi! IRIM upotrebljava nekoliko kanala distribucije znanja, od kojih je jedan od najvažnijih sadržajna platforma Izradi!

 

  1. STEM Revolucija se nastavlja – Knjižnice Posebno vrijedi istaknuti, da IRIM nastoji osnažiti javne knjižnice kako bi postale središtima razvoja digitalnih kompetencija u lokalnim zajednicama. To odgovara primjerice singapurskom nacionalnom programu Digital Maker koji ima za cilj transformirati državu uvodeći tehnologiju u škole i obitelji (koristeći se prije svega micro:bitom, kao što to radi i IRIM). U okviru toga projekta IRIM je donirao:
  • uređaje micro:bit za programiranje za besplatne radionice i posudbu u 100 javnih knjižnica u Hrvatskoj
  • i 10 3D pisača knjižnicama i Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici.

Tako se knjižnice pretvaraju u javni prostor za učenje novih tehnologija, ali i u digitalne centre za inovacije.

 

  1. Napredni IoT u Hrvatskim školama Tehnološki najnapredniji projekt dosad u cijelom IRIM-ovu ekosustavu financirao je prvenstveno Hrvatski Telekom, kao najveći vanjski donator.

Koristeći se naprednom Arduino tehnologijom 100 obrazovnih institucija – škola, nevladinih organizacija, domova za djecu bez skrbi – istodobno je izmjerilo i javno prikazalo 7 ekoloških varijabla, uključujući mikro čestice. Završnoj demonstraciji prethodila su dva poziva za kreativne projekte s korištenjem IoT-a tehnologija vezano uz temu pametnih domova te kućne ljubimce/domaće životinje. IRIM nastavlja suradnju s Hrvatskim telekomom i ove godine uvodi IoT u novih 110 obrazovnih ustanova, uključujući osnovne i srednje škole.

 

  1. Digitalni građanin: Regionalni projekt transformiranja javnih knjižnica u centre digitalne pismenosti u Hrvatskoj, Srbiji, BiH i Kosovu Uz pomoć donacije Google u vrijednosti od 250 000 američkih dolara, IRIM će povećati dosadašnji raspon od 100 knjižnica u Hrvatskoj, u koje je već uveo besplatnu edukaciju u programiranju i micro:bitove za posudbu te neke od njih razvio u središta digitalnih kompetencija. Cilj je dosegnuti 120 knjižnica istodobno ih razvijajući u uradi sam prostore s 3D pisačima i uradi sam setovima, te proširiti domet na 70 knjižnica u Srbiji, BiH i na Kosovu, uz pomoć lokalnih partnera. 

Digitalni građanin će dalje razviti postojeće knjižnice u napredne centre za digitalne kompetencije i uključiti nove knjižnice u Hrvatskoj, Srbiji, BiH i Kosovu kako bi postali središtima za razvoj digitalnih kompetencija za: (a) djecu koja u Hrvatskoj već nisu obuhvaćena programom Croatian Makers i sličnim partnerskim programima u regiji i (b) odraslima, kako bi se bolje osposobili za današnje tržište rada i uspješno prevladali otpor prema novoj tehnologiji.

Projekt će obuhvatiti 120 knjižnica u Hrvatskoj koje već sudjeluju u projektima razvoja digitalnih kompetencija s uradi sam setovima koji su kompatibilni s već doniranim micro:bitovima, te će tako graditi na postojećim temeljima koji će im pomoći da budu još relevantniji centri za digitalnu tehnologiju. Uvesti će također u još 70 knjižnica u regiji programiranje i digitalnu izradu, i donirati 25 3D pisača, uključujući i program „podučavanja knjižničara” i druge oblike prijenosa znanja.

 

  1. STEM Revolucija – Razredna nastava IRIM se udružuje s Rotary Districtom 1913 (Hrvatska) i pripadajućim klubovima radi uvođenja programiranja od 1. do 4. razreda u hrvatskim osnovnim školama. Projekt će se odvijati kroz školske knjižnice. Micro:bitovi će se donirati školama koje se odluče za sudjelovanje u projektu, a programiranje će se podučavati međupredmetno (koristeći micro:bitove i programiranje unutar postojećih nastavnih programa u pojedinim predmetima kao alat). Pilot-program u 58 škola u 3 županije istočne Slavonije već je u tijeku, a obuhvaćanje škola u cijeloj državi planira se za školsku godinu 2019./20.

 

  1. Junior Engineering Academy je projekt strukovnog obrazovanja koji je u Njemačkoj razvio Deutsche Telekom Stiftung (DTS), a Hrvatska je prva država izvan Njemačke u kojoj se on provodi. Projekt financira prije svega DTS, a cilj mu je transformirati 15 srednjih škola u STEM centre izvrsnosti, integrirati ih u lokalno poslovno okruženje i povezati sa sveučilištima.  
  2. Digitalne knjižnice za lokalni razvoj usredotočuju se na STEM područja dok istodobno razvijaju kompetencije poput rješavanja problema, algoritamskog mišljenja, kritičkog razmišljanja, vještina suradnje, komunikacije i kreativnosti. Projekt nastoji osnažiti djecu i odrasle kako bi postali aktivnim građanima i kreatorima znanja i održivog razvoja u lokalnim zajednicama u Hrvatskoj i Švicarskoj kroz stjecanje STEM znanja i digitalnih kompetencija. Taj će projekt biti dobar model za ostale jer će pokrenuti suradnju hrvatskih i švicarskih knjižničara.
  1. Projekti koje financira EU IRIM je vodeći partner ili jedan od partnera u nekoliko projekata koje sufinancira Europska unija. Niže se navodi popis nekih od njih s općenitim informacijama i poveznicama na više pojedinosti.

Trenutačni projekti koje IRIM provodi:

  1. STEM revolucija u zajednici – projekt se bavi rješavanjem problema nedovoljne suradnje organizacija civilnog društva (OCD) i visokih učilišta u uključivanju studenata u rješavanje problema u zajednici, tj. nerazvijenosti modela učenja u zajednici.
  2. Croatian Makers Plus – za dariovitu djecu – projekt ima za cilj razviti individualizirani program rada s darovitim učenicima na području STEM-a. Nastoji to postići u obrazovnom sustavu razvijanjem metodologije za prepoznavanje nadarenih učenika.
  3. Umjetnost korištenja informacija – cilj projekta je poboljšati informatičku pismenost učenika osnovne škole Klinča Sela i područnih škola u Repušiću i Kupincu.
  4. Slavonska STEM evolucija – projekt se bavi rješavanjem problema nedovoljne suradnje između organizacija civilnog društva (OCD) i institucija visokog obrazovanja.

Novosti s projekata IRIM-a