fbpx

Iskustva učenika i interaktivna karta s mjerenjima podvodnih robota

Pogledajte kako djeca koriste donirane podvodne robote i njihove rezultate mjerenja

27.2.2022.

Kroz projekt Građanska znanost: mjerenja i promatranja mora opremili smo 16 škola i udruga podvodnim robotima u studenom 2021. godine.

Cilj projekta je da djeca, koristeći robote, istražuju svoje morsko obalno okruženje te vrše zapažanja temperature i bilježe promjene kroz vrijeme. 

Nakon par mjeseci korištenja opreme, kontaktirali smo ustanove da nam jave svoje dojmove i iskustva o kojima pročitajte u nastavku.

Interaktivna karta sa svim podacima i fotogalerijama zarona robota dostupna je ovdje ili klikom na sliku. Na njoj za svaki od zarona možete pogledati raspon temperatura ovisno o dubini. Također, dostupne su i fotografije koje su učenici napravili prilikom zarona.

Svi podaci su open source te ih bilo tko može preuzeti i koristiti u svom radu. Ako ste znanstvenik ili imate ideju za suradnju, slobodno nas kontaktirajte.

Ustanove u projektu će do početka školskih praznika svaka dva tjedna (ili češće) raditi zarone na istim lokacijama i bilježiti promjene.

Kroz brojne zarone, vlastite fotografije i video zapise učenici proučavaju morsku floru i faunu, uočavaju i dokumentiraju promjene u okolišu te istražuju različite utjecaje na morska staništa.

Osim što se djeca uključuju u prikupljanje vrijednih podataka kod njih se kroz ovakvo uključivanje gradi i osjećaj odgovornosti prema moru te se stvara generacija budućih građana koji su svjesni važnosti očuvanja i kvalitetnog upravljanja morskim okolišem za vlastite obalne zajednice kao i za šire društvo.

Nekoliko ustanova u projektu nam je javilo svoja iskustva i poslalo materijale koje pogledajte u nastavku:

OŠ Fran Krsto Frankopan, Krk

Članovi istraživačke skupne OŠ Fran Krsto Frankopan s Krka pod mentorstvom učiteljice Karmele Vajdoher Žilić su snimili kako izgleda proces zarona na Krku.

Dodatno, u drugom dijelu video snimke su i komentirali kako im je koristiti robota i što su do sada naučili i vidjeli.

Pomorska škola Split

Profesorice Dafne Vlahović, Hana Stupalo i Marijana De Marchi s timovima učenika iz 1. i 2. razreda srednje škole uz odobrenje Lučke uprave i Lučke kapetanije Gradske luke Split rade zarone i mjerenja u gradskoj luci.

Dogovorile su i suradnju s Prirodoslovnim muzejom u Splitu gdje će učenici imati mogućnost prezentacije edukativne fotoizložbe morske flore i faune splitske luke. Dodatno, planiraju detaljnije istražiti i stupanj zagađenja u luci. 

Profesorica Marijana De Marchi s učenicima je javila dosadašnja zapažanja:

“Kroz dosadašnja mjerenja primijetili smo da su površinske temperature u istom danu, a na različitim područjima luke jednakog iznosa.  Također, protokom vremena (siječanj-veljača) primijetili smo da je temperatura mora na baznoj lokaciji opala cca. 1.5 C°. Značajno je da su iznosi temperature u morskom stupcu kod prvog mjerenja na 0.3, 5 i 10 m bile jednake, a da kod svakog daljnjeg mjerenja se stvarala razlika u iznosima temperature po stupcu. Temperatura je opadala od većih prema manjim dubinama. Trenutno je  površinska temperatura veća za 0.2 C° od temperature mora na 10 m.

Obzirom na našu struku promatrali smo bioraznolikost u luci. Pretpostavljali smo da ćemo uočiti i otpad u njoj, međutim iznenadile su nas količine istog. On zasigurno utječe na njezin živi svijet. Život je bujniji u područjima luke sa manje suspendiranih čestica. Uz druženje i zabavan rad, već smo puno toga naučili u radu s dronom i aplikacijama. Imamo i naše anegdote. Jedna od njih je i spašavanje drona kod zaplitanja u odbačenu ribarsku mrežu.”

OŠ Tučepi

Učenici 4. razreda OŠ Tučepi s učiteljicom Marlenom Bogdanović napravili su kratki video “Droniranje” kojeg možete pogledati sa strane.

Također, učenici su napisali i svoje dojmove, iskustva i što su naučili do sada:

“Meni je ovaj projekt jako zanimljiv zato što sam puno toga naučila! Najbolje mi je bilo kada smo kolegica i ja naišle dronom na jedan neobičan cvijet. Snimile smo ga! To nas je potaknulo na istraživanje i saznale smo da je to zapravo životinja, a zove se morski cjevaš! Ovaj nas projekt potiče na proučavanje našeg mora, njegovih biljaka i životinja. Jako mi se svidjela i morska zvijezda jer je žarko crvene boje.  Želim još puno puta ići na droniranje!”

Marta, 4. razred

“U projektu mi je uzbudljivo sudjelovati jer dok upravljaš dronom nikad ne znaš kad ćeš ugledati ribu! Najbolje je kad promatraš ribe.Ta kamera na dronu je najbolja jer uz pomoć nje promatramo što se u moru zbiva. Moraš biti smiren kad upravljaš dronom. Naučio sam da ima puno životinjskog svijeta u moru i da neki ljudi puno zagađuju more :(”

Ratimir, 4. razred

“Svi IRIM-ovi projekti u kojima smo do sada sudjelovali donose u učionicu isto: ogromnu radost, uzbuđenje, složnost, volju za učenjem nečeg novog i uzbudljivog! Učenici su već do sada naučili da kod pitanja tko će sudjelovati u nekom projektu već dižu ruku i prije nego su čuli o kakvom se projektu zapravo radi. Tako je i sa ovim projektom proučavanja mora! Povezali smo ga sa svim ostalim predmetima i međupredmetnim temama pa je ovaj projekt postao moćan alat za poticanje učenika na dublje i sustavnije učenje o ekologiji, biologiji, statistici… Neočekivano, projekt je potaknuo učenike na marljivije učenje i svladavanje obaveza i iz drugih, projektu nesrodnih područja jer je nekako ispalo da oni učenici koji su se u proteklom tjednu iskazali u marljivosti, urednosti i trudu bivaju odabrani kao članovi za iduću avanturu „droniranja“.

Dirljivo je gledati s koliko pažnje, obzira i zrelosti djeca pristupaju ovom uređaju shvaćajući kako je tehnologija moćan alat ali ipak samo uređaj kojeg je stvorio čovjek i o kom se čovjek mora s odgovornošću i pažnjom brinuti. Tako se trebamo i odnositi i prema moru zbog svih divota koje smo u njemu vidjeli i ovjekovječili kamerom. Čak sam i ja zahvaljujući ovom dronu upoznala mnoge biljke i životinje podmorja za koje nisam ni slutila da žive u našem neposrednom susjedstvu, a koje smo dronom vidjeli neposredno i u realnom vremenu,  u njihovom prirodnom staništu. Veselim se zajedno s mojim učenicima novim avanturama s našim novim podvodnim robotskim prijateljem!”

Marlena Bogdanović, učiteljica razredne nastave

OŠ Eugena Kvaternika Velika Gorica

Većinu podvodnih robota smo donirali pomorskim školama, ali jednog smo donirali i OŠ Eugena Kvaternika iz Velike Gorice.

Dalia Kager, mentorica iz škole s učenicima obilazi okolna jezera i rijeke. Pogledajte njihova iskustva korištenja robota, a u nastavku su i fotogalerije drugih sudionika projekta:

“Jako me se dojmilo jer je dron super, nije kompliciran za naučiti i zabavno ga je voziti. Ima razne stvari kao što je mjerenje temperatura na raznim dubinama i možemo vidjeti podvodni život u Čiču danas. I znanstvenicima ovo pomaže da vide kolika je temperatura u dubinama, da gledaju kakav je život i istražuju nove podvodne bakterije. S ovakvim robotima se dosad još nisam susreo.”

Ronald , 4. razred

“Jako mi se sviđa dron jer ide jako duboko i ima 100 metara dugačak kabel, baterija mu se može koristiti dugo. Sviđa mi se njegova žuta boja i dosta je brz. Ima i dosta jaka svjetla i sviđa mi se što možemo i slikati i snimati, i zakriviti ga prema gore i dolje.”

David, 4. razred

“Ovom su se dronu svi razveselili i jedva ga čekali isprobati. Osim mjerenja temperature vode i istraživanje domaćih slatkih voda, uključit ćemo i druge učitelje u školi koji rade razne projekte, jedan od njih je „Biljke i životinje mog zavičaja” gdje ćemo iskoristiti ovu kameru kako bi i oni sa učenicima mogli istraživati s dronom. S kolegicom iz biologije i njezinom izvannastavnom skupinom već sam dogovorila izlazak na teren kada se podvodni svijet probudi u proljeće, a u planu je i jedan projekt koji bi uključio i fiziku i tehničku kulturu. U planu je i povezivanje s kolegama iz drugih naših susjednih škola kako bi i oni imali priliku koristiti ovaj dron. Dron nam je itekako dobro došao. Zbog korone smo prisilno svi u svojim mjehurićima, a ovako imamo priliku izaći van, u prirodu, družiti se i stjecati nova znanja i stvarati nove ideje za suradnju.”

Dalia Kager, učiteljica informatike

Fotografije noćnog zarona Centra za podvodna istraživanja Navalis s Košljuna:

Zaron sa Športskim ribolovnim društvom Parangal s Cresa:

Želimo se zahvaliti partnerima u projektu: WWF Adria, The European Wergeland Centre i HGSS.

Druge vijesti