Intervju s Daliom Kager - nastavnicom OŠ Eugena Kvaternika, Velika Gorica
16.4.2022.
Dalia Kager je nastavnica s kojom surađujemo od prvog velikog projekta IRIM-a, Croatian Makers lige od 2015. godine.
U ovom nastavku serijala o vrlo uspješnim mentorima i nastavnicima s kojima imamo sreću surađivati, pročitajte tko je Dalia, čime se sve bavi i kako to sve uspjeva napraviti.
Tko je Dalia Kager?
Dalia Kager je učiteljica razredne nastave i informatike, koja je na svom, 13 godina dugom učiteljskom putu, prošla kroz mnogo škola, a svoje mjesto pod suncem pronašla je u Osnovnoj školi Eugena Kvaternika u Velikoj Gorici.
U radu s učenicima povezuje tehnologiju sa svim drugim područjima s ciljem kako bi svatko od njih 184, koliko ih ove školske godine podučava, pronašao nešto za sebe, neku inspiraciju i motivaciju za daljnje bavljenje STEAM-om.
Rado i često surađuje s kolegama iz svoje, ali i drugih škola iz okolice, Hrvatske i dijela Europe i to kroz brojne međunarodne projekte koji uključuju tehnologiju. Sebe vidi kao mentora koji učenike usmjerava u njihovom tehnološkom rastu i razvoju. Zaljubljenik je u prirodu i fotografiju i nepopravljivi entuzijast.
Pretraživanjem “Dalia Kager” preko internetskih tražilica, se dobiva jako velik broj rezultata od novinskih članaka, edukativnih materijala i događaja koje organizira do uspjeha koji njezini timovi postižu i nagrada koje je osvojila. Zbog toga smo je pitali: Dalia, čime se zapravo sve bavite, kako to stignete i gdje nalazite motivaciju?
Vodim i Fotografsku skupinu. Fotografija je moja dugogodišnja velika ljubav i sretna sam jer u školi ima dosta učenika s kojima je dijelim. Na foto natječajima postižu izvrsne rezultate. Posljednje dvije godine intenzivno integriram i umjetnu inteligenciju u nastavu te educiram kolege kako je koristiti u nastavi bez obzira na to koji predmet predaju, a trenutno pišem i priručnik o toj temi koji bi trebao izaći iz tiska do kraja ove godine.
Od 2018. sam dio autorskog tima izdavačke kuće Udžbenik.hr, a surađujem i s Algebrom kao jedna od autora sadržaja Digitalne akademije. Osim što sam već dulji niz godina Croatian Makers ambasadorica, početkom ove godine postala sam i Scientix ambasadorica i nastojim popularizirati znanost među svojim učenicima. U goste na nastavu dovodim brojne znanstvenike i znanstvenice iz Hrvatske i svijeta koji se rado odazovu pozivu i promoviraju svoj znanstveni rad kroz zanimljiva predavanja i radionice. I Ministarstvo znanosti i obrazovanja prepoznalo je moj rad pa sam tako tri godine za redom bila dobitnica nagrade za najbolje učitelje.
Prilično sam opterećena brojnim aktivnostima u kojima sudjelujem, ali kad učenici pitaju hoćemo li se u nešto novo uključiti, jednostavno im ne mogu reći ne. Sve to zahtijeva dobru organzaciju, angažman, pa i žrtvu, ali moram priznati da me ispunjava srećom.
Posebice jer predajem putničkom turnusu, a djeca koja ne žive blizu grada nemaju priliku doći u kontakt s takvim stvarima osim u školi. U 21. stoljeću svi trebaju imati jednaku priliku za obrazovanje i to mi je glavna misao vodilja.
A kako je započela Vaša suradnja s IRIM-om i u čemu sve sudjelujete?
Suradnja s IRIM-om započela je 2015. godine kroz Croatian Makers ligu. To je bila super prilika da djeca dobiju robote i uče ih programirati, s obzirom da većina škola nema financijskih mogućnosti nabaviti opremu.
Tu se vrlo brzo cijela priča zakotrljala. Oduševio me projekt STEM revolucija kada smo 2017. dobili 20-ak micro:bit računala koja sam mogla koristiti u redovnoj nastavi, sa svim učenicima. Većini njih to je bio prvi dodir sa fizičkim računalstvom. Najprije smo isprobavali već osmišljene projekte, pa su tako učenici izrađivali razne igre poput prenošenja kolačića, a povezali smo i nastavne sadržaje iz fizike i kemije pa je micro:bit postao uređaj za utvrđivanje stanja tvari. Otad smo puno “craftali” s micro:bitom.
ProMikro je proširio cijelu priču korištenja pa tako šestaši na cijelu školsku godinu dobiju micro:bit na posudbu. U tome smo projektu ostvarili vrijednu suradnju na razini škole kroz školski projekt Micro:bit povezuje male i velike.
Šestaši su istražili koje gradivo uče trećaši, odabrali jedan predmet i suradnjom u timu pretvorili micro:bit u pomoćno nastavno sredstvo.
Razvijali su i poduzetnički duh pa su tako u tom našem projektu prezentirali svoj proizvod drugim skupinama u razredu prikazom korištenja i izradom prezentacija. Tada informatika još nije bila izborni predmet u razrednoj nastavi pa je to mlađim učenicima bio pravi doživljaj.
S jednom skupinom učenica sudjelovala sam i u MakeX naprednom natjecanju iz edukacijske robotike s mBot robotima te dva puta na WER-u – World Educational Robotics Otvorenom kupu Hrvatske na kojemu su djevojke programirale Abilix robota.
Tu je i projekt Napredne IoT tehnologije u kojemu su učenici programirali Arduino te s pomoću senzora mjerili kvalitetu zraka koja se prikazivala na web mapi.
Kao Croatian Makers ambasadorica sudjelovala sam na jednoj edukaciji na kojoj smo dobili jedan Boson set dodataka za micro:bit. Oduševila sam se njime, a kad sam dobila poziv Lorisa Rašpolića iz Centra za tehničku kulturu Rijeka da se uključim s učenicima u obilježavanje All Digital Week-a 2019. godine, posudila sam još nekoliko setova te organizirala s učenicima event Make STEAmazing World koji je stručno povjerenstvo odabralo u 14 najboljih između više od 1500 prijavljenih projekata.
Posljednje dvije godine u 6. razredu s učenicima provodim i suradnički projekt u kojemu u timovima izrađuju i osmišljavaju igre – izrađuju igraće ploče, figurice, pravila, a micro:bit postaje igraća kocka.
Ove godine sudjelujemo i u projektu Generacija Now, a dobili smo i podvodni dron Gladius Mini u projektu Građanska znanost. Trenutno smo jedina škola na kopnu koja ga ima. Interes učenika za odlaske na obližnje jezero Čiče je ogroman, svaki puta vodim drugu skupinu učenika kako bi svi imali priliku isprobati upravljati dronom i otkriti što se skriva na dnu jezera.
Osim IRIM-ovih projekata u kojima sudjelujem s učenicima, suradnju sam ostvarila i izradom brojnih edukacijskih materijala za projekt ProMikro, a vrlo često sudjelujem i u brojnim projektnim aktivnostima kao edukatorica.
Za kraj, pitali smo: Kao netko tko se bavi informatičkim znanostima, robotikom i “STEM-om”, što mislite kako će izgledati nastava u školama za 15 godina?
Tehnologija će definitivno još više ući u obrazovanje, a pri tome više mislim i na druge predmete s kojima se djeca u školi susreću.
Koriste je učitelji drugih predmeta i sada, posebice nakon online nastave tijekom “lockdowna”, ali mislim da će biti nužno da se nastavni proces razvija u smjeru povezivanja raznih područja s tehnologijom kao i da se ta primjena konkretizira u smislu rješavanja problema koji i nas i učenike snalaze u svakodnevnom životu.
Takav se način rada provodi u školama kroz razne tehnološke projekte u posljednje vrijeme, ali još uvijek, nažalost, nisu uključena sva djeca u školama.
Važna je i edukacija učitelja kao i međusobna suradnja i podrška kolega. Voljela bih da se napokon odmaknemo od predmetno-satnog sustava i u tom smislu otvorimo granice za bolju korelaciju područja i kreativnost učenika, a svakako u budućnosti vidim i bolju povezanost industrije i lokalne zajednice s obrazovanjem.
Uskoro objavljujemo novu priču serijala o uspješnim mentorima, učenicima i ustanovama s kojima surađujemo. Ako želite pročitati još takvih priča, pogledajte intervju s učiteljicom Marlenom Bogdanović ili kako OŠ „Vladimir Nazor“ Križevci pomaže lokalnoj zajednici IoT uređajem.