fbpx

O nama

IRIM (Institut za razvoj i inovativnost mladih) neprofitna je udruga sa sjedištem u Hrvatskoj koja je razvila i provodi najveći izvannastavni obrazovni program u Europi – kroz pokret Croatian Makers s dosegom od više od 350.000 djece samo u Hrvatskoj. Iako je IRIM pokrenut u Hrvatskoj i tu primarno djeluje, proširio je svoje aktivnosti također i na Srbiju, Bosnu i Hercegovinu, Kosovo, Crnu Goru i Švicarsku gdje u suradnji s lokalnim partnerima provodi svoje projekte i doseže još desetke tisuća djece. Fokus mu je razvoj digitalne i znanstvene pismenosti, tehnoloških i ostalih kompetencija u okviru STEM područja kako bi postali ravnopravnim građanima 21. stoljeća.

No, pritom STEM aktivnosti promatra kao alat za postizanje još važnijih kompetencija: ključnih vještina kao što su vještine učenja, rješavanja problema, suradnje, komunikacije, kao i osobina ličnosti kao što su znatiželja, inicijativa, upornost, prilagodljivost te društvena i kulturološka osviještenost.

IRIM donira veliku količinu opreme, prije svega kao sredstvo široke i duboke distribucije znanja kroz organizirane aktivnosti, izobrazbu edukatora (više od 4.500 edukatora obrazovano je samo u Hrvatskoj), razvoj nastavnih sadržaja, web stranice za izobrazbu itd.

IRIM je jedinstven po tome što uspijeva postići skalabilnost, prenošenje dubokog znanja na velikom volumenu. Mnogi obrazovni projekti zastanu na masovnoj podjeli opreme bez dubokog učinka, ili se ne postiže skalabinost jer je utjecaj srazmjeran broju instruktorskih sati (pa doseže do malog broja djece).

Početno i trajno ključno financiranje IRIM-a dolazi od Nenada i Rujane Bakić, a IRIM se financira i donacijama građana, trgovačkih društava i iz drugih izvora, te se uspješno natječe i za nacionalne i europske razvojne fondove. IRIM je do sada već razvio čvrst ekosustav edukatora (ambasadora) i bogate obrazovne platforme, što mu omogućuje uspješan razvoj aktivnosti.

IRIM-ova misija

IRIM-ova je osnovna misija potaknuti i osnažiti svu djecu u Hrvatskoj i regiji da steknu STEM kompetencije potrebne da postanu ravnopravni građani 21. stoljeća, ne samo time što im omogućava pristup tehnologiji, nego i edukacijom i drugim aktivnostima.

Školski sustavi u Hrvatskoj i susjednim zemljama u različitim su fazama reforme, no trenutačno još ne mogu kvalitetno isporučiti znanja u STEM područjima ni razvijati ključne kompetencije kao što su: suradnja u grupnom radu, komunikacija, vještine učenja, kreativnost, znatiželja, upornost i vještine vodstva. IRIM-ove aktivnosti ne samo da prirodno induktivno djeluju na razvoj tih kompetencija, nego su i namjerno usmjerene njihovu jačanju. Lijepa je ilustracija toga izvadak iz udarne emisije Hrvatske nacionalne televizije o pokretu Croatian Makers u Dvoru (možete ju pogledati ovdje).

K tomu, prema relevantnom istraživanju Eurostata, građani Hrvatske – u usporedbi s cijelom EU – pridaju najmanju važnost obrazovanju i napornom radu kao ključnom elementu za uspjeh te najvišom procjenjuju važnost političkih veza i sreće. Slična je situacija i u ostalim zemljama Zapadnog Balkana u kojima aktivnosti koje je kreirao IRIM provode lokalni partneri. Stoga je glavna društvena misija IRIM-a stvaranje kulture uspjeha s ciljem jačanja meritokracije kao središnjeg stupa i glavnog pokretača u društvu. 

Suradnja

Snažan kapacitet IRIM-a za partnerstvo i široka nacionalna/javna podrška značajno doprinose njegovu uspjehu. Primjerice, projekt STEM revolucija primarno se financirao zahvaljujući najvećoj crowdfunding kampanji dosad u Hrvatskoj, s prikupljenih više od 300.000 USD koje je doniralo više od 2500 pojedinaca i organizacija. Više od 25.000 uređaja za programiranje dostavljeno je u više od 1.000 obrazovnih ustanova, što uključuje škole, sveučilišta, nevladine organizacije, domove za nezbrinutu djecu itd., sve to popraćeno opsežnim radionicama za nastavnike i razvijanjem sadržaja.

Nakon jedinstvenog uspjeha STEM Revolucije, IRIM je u suradnji s Ministarstvom znanosti i obrazovanja uveo programiranje u hrvatske osnovne škole, isporučujući uređaj micro:bit svim učenicima 6. razreda, razvijajući sadržaje za više predmeta i educirajući više od 2.500 nastavnika. Ostali su značajni partneri u projektu Hrvatska udruga poslodavaca, Rotary klubovi i brojne korporacije poput Hrvatskog Telekoma, Hrvatske pošte, Tele2, INA-e itd., a IRIM se uspješno prijavio za brojne državne i EU-ove donacije.

Jedinstveni pristup IRIM-a jest u kombiniranju grassroots (pokreta) s institucionalizacijom. Njegova snaga proizlazi iz baze učitelja i djece koja se dobrovoljno pridružuju pokretu, ali uvijek se nastoji institucionalizirati, ući u obrazovne i druge institucije, izbjegavajući preklapanja i nesuglasice, te koristeći institucionalne utjecaje.

Pokret Croatian Makers po svojoj veličini i intenzitetu ima veliki utjecaj ne samo na škole i druge obrazovne institucije i školski sustav, već i na društvo u cjelini. IRIM se usredotočuje na jednake mogućnosti i u tu je svrhu razvio obitelj platformi, u rasponu od najdemokratskijih do složenijih projekata poput robotičke lige, naprednog programa kodiranja i drugih naprednih projekata. Dobar je primjer složenih projekata masivan kolaboracijski projekt IoT koji uključuje 100 škola, baveći se istodobnim mjerenjima 7 ekoloških varijabli i prezentirajući ih na javnoj mrežnoj stranici u stvarnom vremenu. Sposobnost regrutiranja tako velikog broja partnera za tako napredan projekt pokazuje veličinu i dubinu pokreta i njegovu sposobnost osmišljavanja i upravljanja složenim projektima.

Vizualizacija IRIM-ovih platformi:

IRIM-ovi projekti

STEM revolucijaProMikro su IRIM-ovi najdemokratskiji projekti s ciljem uvođenja programiranja u Hrvatski obrazovni sustav i lokalne zajednice na dosad neviđenoj razini s pomoću micro:bita. Dosad nije bilo moguće učiti programiranje u hrvatskim školama osim kao izvannastavni predmet.

Taj je projekt proveden u dva koraka. Prva je bila „STEM revolucija”, temeljno financirana najuspješnijom crowdfunding kampanjom u Hrvatskoj i iz vlastitih sredstava IRIM-a. Više od 25.000 uređaja za programiranje podijeljeno je u više od 1000 institucija u Hrvatskoj (osnovnih i srednjih škola, sveučilišta, knjižnica, domova za nezbrinutu djecu …) usporedo s razvijanjem nastavnog plana i programa i izobrazbom nastavnika. U drugom se koraku, u projekt ProMikro, IRIM udružio s Ministarstvom znanosti i obrazovanja koje je financiralo dodjeljivanje 45.000 micro:bitova svoj djeci 6. razreda u hrvatskim školama, čime je učinkovito uvelo kodiranje u osnovne škole. Škole su se uključivale dobrovoljno, a 85 % njih odlučilo se pridružiti projektu. Na taj je način programiranje zapravo uvedeno u hrvatske osnovne škole.

Podučavanje nastavnika bio je ključni element projekata. Nakon izobrazbe velikoga broja zainteresiranih u sklopu STEM revolucije, u okviru ProMikro IRIM održano je više od 500 radionica u 3 vala za 2.000 edukatora, od kojih većina nije nikad, ili je rijetko ikad prije uopće programirala. Radionice je provela mreža od 30 ambasadora tehnologije koje je iznjedrio IRIM-ov ekosustav, a radionice je financirala Hrvatska udruga poslodavaca. IRIM je razvio i objavio više od 60 nastavnih lekcija za podučavanje u nastavi.

Croatian Makers robotička liga vodeći je IRIM-ov projekt robotike, najveće takvo natjecanje u EU-u s više od 12.000 djece uključene tijekom svake školske godine u više od 600 škola i neprofitnih organizacija, kojima je IRIM donirao više od 3.000 robota. Obrazovne institucije redovito sudjeluju u 4 do 5 krugova natjecanja tijekom školske godine i to lokalno, tako da se predmet može integrirati u nastavni plan i program, a ne jednokratno (kao što je uobičajeno na natjecanjima iz robotike). Dokazani koncept Robotičke lige lokalni partneri uspješno provode u Srbiji, BiH, Crnoj Gori i na Kosovu (s početnim donacijama IRIM-a). U projekt u Srbiji uključeno je gotovo 500 škola.

Važno je naglasiti da Robotička Liga koristi istu platformu za robotiku u svim uključenim zemljama, što osigurava potpunu kompatibilnost i interoperabilnost aktivnosti na regionalnoj razini. Zaključno sa školskom godinom 2021./2022. koristio se mBot robot (Makeblock), a od 2022./2023. koristi se micro:Maqueen Plus v2 (DFRobot).

Važno je naglasiti da Robotička Liga koristi istu platformu za robotiku (Makeblockov mBot) u svim uključenim zemljama, što osigurava potpunu kompatibilnost i interoperabilnost aktivnosti na regionalnoj razini.

Napredno robotičko natjecanje MakeX koristi se naprednim robotičkim setovima tvrtke Makeblock, a sudionici su najbolji regionalni timovi iz gore spomenutih liga. MakeX je vodeće regionalno natjecanje u obrazovnoj robotici. IRIM je od 2018. godine partner MakeX-a za provedbu otvorenog europskog natjecanja, te je u pregovorima za korištenje IRIM-ov koncept ‘liga’ na globalnoj razini.

STEM auto “moderni bibliobus”, donosi besplatne radionice programiranja i robotike po Hrvatskoj. Projekt smo započeli u 2016. godini i do sada je STEM auto obišao stotine sela i gradova, održao više od 330 radionica na kojima je sudjelovalo više od 4.400 djece i više stotina odraslih, upoznavajući ih sa svijetom tehnologije.

Izradi! IRIM upotrebljava nekoliko kanala distribucije znanja, od kojih je jedan od najvažnijih sadržajna platforma Izradi! Tijekom ljeta 2020. godine objavljen je novi, unaprijeđeni Izradi! edukacijski web portal na kojemu je, uz same edukativne materijale, korisnicima dostupan i sustav tečajeva koji ih vode kroz proces učenja o tehnologijama i čini ga zabavnim, a na kraju dobivaju i potvrde s ishodima učenja i usvojenim znanjima. Portal je prilagođen djeci i odraslima, a sudjelujući u tečajevima korisnici osvajaju i ‘maker’ bedževe. 

STEM Revolucija se nastavlja – Knjižnice Posebno vrijedi istaknuti, da IRIM nastoji osnažiti javne knjižnice kako bi postale središtima razvoja digitalnih kompetencija u lokalnim zajednicama. To odgovara primjerice singapurskom nacionalnom programu Digital Maker koji ima za cilj transformirati državu uvodeći tehnologiju u škole i obitelji (koristeći se prije svega micro:bitom, kao što to radi i IRIM). U okviru toga projekta IRIM je donirao:

  • uređaje micro:bit za programiranje za besplatne radionice i posudbu u 100 javnih knjižnica u Hrvatskoj
  • i 10 3D pisača knjižnicama i Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici.

Tako se knjižnice pretvaraju u javni prostor za učenje novih tehnologija, ali i u digitalne centre za inovacije.

Digitalni građanin: regionalni je projekt transformiranja javnih knjižnica u centre digitalne pismenosti u Hrvatskoj, Srbiji, BiH i Kosovu. Uz pomoć donacije tvrtke Google u vrijednosti od 250 000 američkih dolara, IRIM je povećao dosadašnji raspon od 100 knjižnica u Hrvatskoj, u koje je već uveo besplatnu edukaciju u programiranju i micro:bitove za posudbu te neke od njih razvio u središta digitalnih kompetencija. Kroz projekt je uključeno 120 knjižnica istodobno ih razvijajući u uradi sam prostore s 3D pisačima, malim robotima i uradi sam setovima, te je dodatno uključeno 70 knjižnica u Srbiji, BiH i na Kosovu, uz pomoć lokalnih partnera.

Početkom 2020. godine najavili smo i nastavak projekta pod nazivom Digitalni građanin 2.0 koji će dalje razviti postojeće knjižnice u napredne centre za digitalne kompetencije kako bi postali središtima za razvoj digitalnih kompetencija za: (a) djecu koja u Hrvatskoj već nisu obuhvaćena programom Croatian Makers i sličnim partnerskim programima u regiji i (b) odraslima, kako bi se bolje osposobili za današnje tržište rada i uspješno prevladali otpor prema novoj tehnologiji. Dodatno, IRIM će i proširiti mogućnosti knjižnica doniranjem nove opreme, razvojem obrazovnih materijala, nastavnih planova i programa te uspostavljanjem digitalnih kolaborativnih prostora u pojedinim knjižnicama.

STEM Revolucija – Razredna nastava IRIM u suradnji s Rotary klubom Zagreb Centar i njegovim domaćim i inozemnim partnerima radi uvođenje programiranja od 1. do 4. razreda u hrvatskim osnovnim školama. Projekt se odvija kroz školske knjižnice. Micro:bitovi su donirani školama koje su se odlučile za sudjelovanje u projektu, a programiranje se podučava međupredmetno (koristeći micro:bitove i programiranje unutar postojećih nastavnih programa u pojedinim predmetima kao alat). Pilot-program u 58 škola u 3 županije istočne Slavonije već je u tijeku.

Junior Engineering Academy je projekt strukovnog obrazovanja koji je u Njemačkoj razvio Deutsche Telekom Stiftung (DTS), a Hrvatska je prva država izvan Njemačke u kojoj se on provodi. Projekt financira prije svega DTS, a cilj mu je transformirati 15 srednjih škola u STEM centre izvrsnosti, integrirati ih u lokalno poslovno okruženje i povezati sa sveučilištima.

Digitalne knjižnice za lokalni razvoj usredotočuju se na STEM područja dok istodobno razvijaju kompetencije poput rješavanja problema, algoritamskog mišljenja, kritičkog razmišljanja, vještina suradnje, komunikacije i kreativnosti. Projekt nastoji osnažiti djecu i odrasle kako bi postali aktivnim građanima i kreatorima znanja i održivog razvoja u lokalnim zajednicama u Hrvatskoj i Švicarskoj kroz stjecanje STEM znanja i digitalnih kompetencija. Taj će projekt biti dobar model za ostale jer će pokrenuti suradnju hrvatskih i švicarskih knjižničara. Kroz projekt smo donirali u 100 knjižnica u Hrvatskoj i 5 u Švicarskoj AQ:bit uređaje koji korisnici mogu koristiti za mjerenje ekoloških varijabli (zagađenost zraka, vlaga, tlak, temperatura) te je namijenjen kao edukacijski dodatak za micro:bit.

U projektu Građanska znanost: mjerenja i promatranja mora djeca, koristeći podvodne robote s mogućnošću dubokog zarona, HD snimanjem i robotskom rukom, istražuju svoje morsko obalno okruženje te vrše zapažanja i bilježe promjene s vremenom. Upravo ono što rade znanstvenici. Glavna aktivnost je konstantno (periodičko) mjerenje temperature duž vodenih stupova na više lokacija u Jadranu, ali će se dokumentirati i situacija na mjestima posebnog interesa kao što su važna staništa, prisustvo ugroženih i invazivnih vrsta, akumulacija morskog otpada i slično.

Generacija NOW je projekt koji provodimo u suradnji s Hrvatskim Telekomom, uz podršku Ministarstva znanosti i obrazovanja. U projektu edukativnim ustanovama doniramo IoT edukacijsku opremu, dodatna novčana sredstva za kupnju dodatne opreme te organiziramo edukaciju i stručnu mentorsku podrška. Cilj projekta je povezivati postojeća i nova znanja u području tehnologije pri izradi kreativnih IoT projekata, razvijati kreativnost, inovativnost i razumijevanje modernih tehnologija te stvoriti priliku da sudionici (djeca) realiziraju projekt od koncepta do gotovog modela, da uče jedni od drugih i tako stječu samopouzdanje.

Napredni IoT u Hrvatskim školama je projekt u kojem smo, koristeći se naprednom Arduino tehnologijom 100 obrazovnih institucija – škola, nevladinih organizacija, domova za djecu bez skrbi – istodobno je izmjerilo i javno prikazalo 7 ekoloških varijabla, uključujući mikro čestice. Završnoj demonstraciji prethodila su dva poziva za kreativne projekte s korištenjem IoT-a tehnologija vezano uz temu pametnih domova te kućne ljubimce/domaće životinje. Donator projekta je bio Hrvatski Telekom.

Projekti koje financira EU

IRIM je vodeći partner ili jedan od partnera u nekoliko projekata koje sufinancira Europska unija. Niže se navodi popis nekih od njih s općenitim informacijama i poveznicama na više pojedinosti:

  1. UI u STEM edukaciji (UI=umjetna inteligencija) – projekt se bavi rješavanjem problema nedovoljnog broja educiranih učitelja i adekvatnih programa u osnovnim školama RH koji bi poticali djecu na stjecanje STEM znanja i vještina.Kroz projekt razvijamo kurikul o korištenju umjetne inteligencije u STEM edukaciji, educiramo i mentoriramo 300 učitelja o primjeni umjetne inteligencije u svom radu te doniramo 600 kamera za umjetnu inteligenciju u Croatian Makers ligi.
  2. STEM u zajednici – projekt se bavi rješavanju problema nedovoljnog interesa opće populacije, posebice djece i mladih, za znanost. U projektu edukativne ustanove opremamo robotičkom opremom potrebnom za održavanje edukativnih radionica i sudjelovanje na robotičkim natjecanjima kao i “STEM boxovima” koji će služiti kao izložbeni postavi
  3. STEM revolucija u zajednici – projekt se bavi rješavanjem problema nedovoljne suradnje organizacija civilnog društva (OCD) i visokih učilišta u uključivanju studenata u rješavanje problema u zajednici, tj. nerazvijenosti modela učenja u zajednici.
  4. Croatian Makers Plus – za dariovitu djecu – projekt ima za cilj razviti individualizirani program rada s darovitim učenicima na području STEM-a. Nastoji to postići u obrazovnom sustavu razvijanjem metodologije za prepoznavanje nadarenih učenika.
  5. Umjetnost korištenja informacija – cilj projekta je poboljšati informatičku pismenost učenika osnovne škole Klinča Sela i područnih škola u Repušiću i Kupincu.
  6. Slavonska STEM evolucija – projekt se bavi rješavanjem problema nedovoljne suradnje između organizacija civilnog društva (OCD) i institucija visokog obrazovanja.

Novosti s projekata IRIM-a