fbpx

IRIM – 5 godina aktivnosti i projekata, te 7 godina postojanja

18.1.2022.

English version is here.

U 2021. godini slavimo 5 godina postojanja našeg prvog velikog projekta – Croatian Makers lige. Kroz godine susreli smo se s mnoštvom izazova, ali i nevjerojatnom količinom zainteresiranih mentora, nastavnika, djece i donatora koji nas svakodnevno motiviraju da budemo što kvalitetniji u našim projektima i aktivnostima.

Proveli smo i provodimo veći broj nacionalnih i internacionalnih projekata s kojima smo utjecali (i još uvijek utječemo) na više od 300.000 djece koje je sudjelovalo ili sudjeluje u našim projektima. Educirali smo više od 5.000 nastavnika i mentora koji rade s djecom pomoću opreme koju smo donirali.

Pogledajte u nastavku pregled naših aktivnosti kroz godine.

Početak aktivnosti IRIM-a

IRIM-ov put je započeo prije više od 7 godina. Naši osnivači, Nenad i Rujana Bakić su odlučili financirati projekte orijentirane na razvoj inovativnosti i poduzetništva mladih pokrenuvši Croatian Makers sredinom 2014. godine.

Prve dvije godine aktivnosti su funkcionirale po principu donacija razne tehničke opreme poput Arduino pločica s dodacima, senzora, raznih robota, letećih dronova i druge opreme zainteresiranim školama i udrugama, a 2016. godine je najavljen, prvi veliki, organizirani projekt pod nazivom Croatian Makers liga.

Croatian Makers liga

Croatian Makers liga je naš prvi sistemski projekt bez kojeg ostali projekti ne bi bili mogući. Pri najavi Lige sredinom 2016. godine, željeli smo opremiti 30 škola s 200 robota. Zbog velikog interesa, samo kroz prvi poziv za sudjelovanje prijavilo se više stotina škola i udruga.

Tako smo sredinom šk. god. 2015./16. uključili 220 škola, udruga i drugih edukativnih ustanova te donirali više od 1.000 robota diljem Hrvatske. Uz podjelu opreme, organizirali smo i edukaciju mentorima o korištenju opreme i sudjelovanju u natjecanju te pokrenuli nacionalno robotičko natjecanje.

Croatian Makers liga se kroz godine nastavila razvijati te smo do sada:

  • nastavili uključivati nove ustanove u projekt uključivši više od 600 edukativnih ustanova u Hrvatskoj
  • unaprijedili natjecanje i donirali dodatke za robote poput senzora boje, mjerenje temperature i vlage i robotske hvataljke
  • u školskoj godini 2021./22. odlučili napraviti reviziju Lige, tijekom 2022. godine svim ustanovama koje su iskazale interes za sudjelovanjem ćemo donirati nove micro:Maqueen Plus robote

U Croatian Makers ligu smo do sada uključili više od 600 škola, knjižnica, udruga i drugih edukativnih ustanova u Hrvatskoj te je u natjecanju sudjelovalo preko 12.000 učenika i učenica. Uz našu podršku, Inačice projekta su pokrenute i u Srbiji, Bosni i Hercegovini, Kosovu te uskoro i u Crnoj Gori.

Kako bi omogućili najboljima u Croatian Makers ligi iskustvo sudjelovanja na naprednim robotičkim natjecanjima organizirali smo natjecanja WER i MakeX.

Najboljima u ovim regionalnim robotičkim natjecanjima omogućili smo sudjelovanje na svjetskim inačicama koje su se održale u Kini: MakeX svjetska natjecanja 2019. godine i 2018. godine te WER 2017. godine i 2018. godine.

STEM auto

U 2016. godini smo pokrenuli STEM auto – projekt u kojem putujemo Hrvatskom poput „modernih bibliobusa“ i održavamo besplatne radionice iz STEM-a. 

Cilj ovog projekta je popularizacija STEM-a, a radionice su zamišljene kao uvod u robotiku i programiranje te su namijenjene prvenstveno osnovnoškolskom uzrastu. Projekt provodimo u ciklusima u kojima putujemo različitim regijama Hrvatske. 

Do sada smo u ovom projektu održali 15 ciklusa s više od 500 radionica na kojima je sudjelovalo više od 5.600 djece te više stotina odraslih.

STEM revolucija

Crowdfunding kampanja STEM revolucija

Pojmovi STEM revolucija i micro:bit su početkom 2017. godine bili relativno nepoznati u Hrvatskoj. No, tada smo pokrenuli crowdfunding kampanju pod nazivom STEM revolucija koja je, u manje od tri tjedna, postala najuspješnija crowdfunding kampanja u Hrvatskoj pomoću koje je više od 20.000 micro:bit uređaja podijeljeno u više od 1.000 škola, udruga, knjižnica, dječjih domova i drugih edukativnih ustanova uz besplatnu edukaciju korisnika.

 

ProMikro

Nastavno na STEM revoluciju u idućoj školskoj godini 2017./2018. IRIM, u suradnji s Ministarstvom znanosti i obrazovanja pokrenuo projekt ProMikro pomoću kojega smo podijelili 45.000 micro:bitova svoj djeci 6. razreda u hrvatskim školama.

Škole su se uključivale dobrovoljno, a 85 % njih odlučilo se pridružiti projektu. Na taj je način fizičko programiranje zapravo uvedeno u hrvatske osnovne škole. Podučavanje nastavnika bio je ključni element projekta. Nakon izobrazbe velikog broja zainteresiranih u sklopu STEM revolucije, u okviru ProMikro održali smo više od 500 radionica u 3 vala za 2.000 edukatora te objavili više od 60 nastavnih lekcija za podučavanje u nastavi 6. i 5. razreda. Projekt se i dalje provodi te se na početku svake školske godine micro:bitovi dijele na korištenje novoj generaciji učenika 6. razreda. 

STEM revolucija se nastavlja: knjižnice

Potaknuti uspjehom naše prve crowdfunding kampanje, organizirali smo i drugu početkom 2018. godine pod nazivom STEM revolucija se nastavlja: knjižnice. Pomoću nje smo prikupili sredstva i donirali micro:bitove u preko 110 knjižnica i čitaonica u Hrvatskoj te educirali knjižničare o korištenju uređaja. Knjižnicama smo donirali opremu na dva načina: dio micro:bitova smo zapakirali u kutije (kao knjige) da ih svi mogu posuđivati, a dio smo donirali za održavanje besplatnih radionica za javnost. Dio knjižnica smo opremili i 3D pisačima kako bi započeli njihovu transformaciju u digitalne obrazovne centre.

STEM revolucija: razredna nastava

Drugi projektni nastavak STEM revolucije je STEM revolucija: razredna nastava koji smo organizirali u suradnji s Rotary klubom Zagreb Centar i njegovim domaćim i inozemnim partnerima te proveli u šk. god. 2018./19.

Kroz projekt smo opremili 57 škola iz Virovitičko-podravske, Osječko-baranjske i Vukovarsko-srijemske županije micro:bitovima za korištenje u razrednoj nastavi.

Micro:bitovi se u projektu koriste unutar-predmetno i među-predmetno, tj. bez promjene kurikula jer oni omogućuju izvođenje postojećeg sadržaja na kreativan način pa ga nije potrebno mijenjati. Opremanje ovih škola micro:bitovima je bilo zamišljeno kao „pilot“ faza projekte te, budući da je projekt bio uspješan, planiramo opremiti i ostatak hrvatskih škola micro:bitovima u razrednoj nastavi.

Digitalni građanin i Digitalne knjižnice za lokalni razvoj

Kroz projekt Digitalni građanin (projekt najavljen krajem 2018. godine) uz donaciju tvrtke Google transformirali smo knjižnice u Hrvatskoj, Srbiji, Bosni i Hercegovini i na Kosovu u digitalne inovacijske i obrazovne centre. Svim  smo knjižnicama, koje su se uključile u projekt, donirali micro:bitove i BOSON dodatke za micro:bitove za radionice i posudbu, a najmotiviranijim knjižnicama smo donirali i 3D pisače.

Projekt je bio izrazito uspješan (u godinu dana smo educirali gotovo 380 knjižničara koji su održali više od 1.500 besplatnih radionica za više od 13.000 građana, oprema je posuđena više od 20.000 puta) te smo proveli i nastavak projekta pod nazivom Digitalni građanin 2.0 (projekt je najavljen u veljači 2020. godine).

Cilj je bio nastavak i proširenje s ciljem dodatnog razvoja digitalnih vještina. Projektom smo obuhvatili 170 knjižnica u Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini, Srbiji i Kosovu, donirali novu opremu, svima smo donirali po 5 micro:Maqueen robota, a u 35 knjižnica smo donirali i 3D pisače. Kroz projekt smo održali više od 100 edukativnih radionica u knjižnicama te otvorili nekoliko POSUDI-IZRADI-OSVOJI kreativnih natječaja, ljetni i zimski 2020. godine, u kojima su mogli sudjelovati svi korisnici knjižnica.

Digitalne knjižnice za lokalni razvoj, drugi veliki projekt koji smo provodili s ciljem osnaživanja knjižnica u Hrvatskoj i Švicarskoj smo započeli u 2019. godini. Cilj projekta je bio omogućiti knjižnicama da postanu centri za stjecanje STEM znanja i digitalnih kompetencija u kojima građani postaju kreatori znanja i održivog razvoja kroz promicanje građanske znanosti.

Kroz projekt smo razvili i donirali knjižnicama AQ:bit uređaje za mjerenje atmosferskih varijabli, priručnike o osnovama digitalnog stvaralaštva uz micro:bit i o “građanskoj znanosti” koje smo sami izradili. Kroz projekt smo izradili i znanstveno istraživanje na temelju podataka prikupljenih s AQ:bit uređajima.

Sva oprema iz ova dva projekta je dostupna u 100 knjižnica u Hrvatskoj te je možete posuditi i koristi. Dodatno, ovdje možete pogledati i kartu svih trenutno aktivnih AQ:bit uređaja i njihova mjerenja zagađenosti zraka.

Generacija NOW, Zajedno smo jači i Napredne IoT tehnologije u hrvatskim školama

Suradnju s Hrvatskim Telekomom smo započeli još u 2016. godini kroz projekt Zajedno smo jači. Kroz projekt smo u 38 škola donirali Internet of Things setove LittleBits i ProBot vozila koja koriste Logo programski jezik.

Cilj projekta je bio potaknuti djecu Makere da pokažu inovativnost stvarajući zanimljiva rješenja te smo kroz projekt organizirali i proveli nekoliko nagradnih kreativnih natječaja za sudionike.

Nastavno na uspješnost prvog projekta i kreativna rješenja sudionika u projektnim natječajima, u idućoj školskoj godini smo pokrenuli projekt Napredne IoT tehnologije u hrvatskim školama koji je koristio Arduino IoT pločice.

U projekt smo uključili 100 škola i drugih ustanova te smo organizirali simultano mjerenje atmosferskih varijabli temperature, vlage, tlaka, UV indeksa te onečišćenja zraka (količina mikročestica) koje smo prikazali u realnom vremenu na interaktivnoj karti Hrvatske krajem školske godine 2017./18.

I u ovom projektu smo poticali kreativnost i inovativnost sudionika te smo organizirali i proveli nekoliko nagradnih kreativnih natječaja na teme kućnih ljubicama, domaćih životinja i pametne rasvjete.

Od šk. god. 2018./19. do danas provodimo projekte Generacija NOW (prije Generacija NEXT). Projekte podržava Ministarstvo znanosti i obrazovanja te kroz projekt ustanovama doniramo IoT edukacijsku opremu i novčana sredstva za kupnju dodatne opreme te organiziramo edukaciju i stručnu mentorsku podršku.

Cilj projekta je povezivati postojeća i nova znanja u području tehnologije pri izradi kreativnih IoT projekata, razvijati kreativnost, inovativnost i razumijevanje modernih tehnologija te stvoriti priliku da sudionici (djeca) realiziraju projekt od koncepta do gotovog modela, da uče jedni od drugih i tako podižu samopouzdanje.

Junior Engineer Academy

Junior Engineer Academy je projekt strukovnog obrazovanja koji je u Njemačkoj razvio Deutsche Telekom Stiftung (DTS). Hrvatska jeu školskoj godini 2018./19. postala prva država izvan Njemačke u kojoj se projekt provodi.

Kroz projekt smo transformirali 15 srednjih škola u STEM centre izvrsnosti te proveli nekoliko nagradnih kreativnih izazova kroz koje su učenici izradili napredne i vrlo zanimljive uređaje. U šk. god. 2021./22. planiran je novi ciklus projekta i aktivnosti za uključene ustanove, kao i otvoreni poziv za novozainteresirane.

Izradi! edukacijski web portal

Izradi! edukativni web portal sadrži mnoštvo edukativnih sadržaja koji svakom korisniku, s ili bez učitelja ili mentora, omogućava jednostavan razvoj u STEM područjima robotike, programiranja ili drugog korištenja digitalnih tehnologija.

Tijekom ljeta 2020. godine smo objavili i unaprijeđeni Izradi! portal na kojemu je od tada korisnicima dostupan i sustav tečajeva koji ih vodi kroz proces učenja i čini ga zabavnim, a na kraju dobivaju i potvrde s ishodima učenja i usvojenim znanjima.

Građanska znanost: mjerenja i promatranja mora

Ovaj projekt je najnoviji u nizu projekata IRIM-a. U projektu djeca, koristeći podvodne robote s mogućnošću dubokog zarona, HD snimanjem i robotskom rukom, istražuju svoje podvodno okruženje te vrše zapažanja i bilježe promjene s vremenom.

Glavna aktivnost će biti konstantno (periodičko) mjerenje temperature duž vodenih stupova na više lokacija u Jadranu, dokumentiranje situacija na mjestima posebnog interesa kao što su važna staništa, prisustvo ugroženih i invazivnih vrsta, akumulacija morskog otpada i slično.

Projekt smo najavili u listopadu 2021. godine, odabrali ustanove koje sudjeluju krajem listopada te im podijelili opremu i educirali mentore o korištenju sredinom studenog.

Sudionici (mentori s djecom) trenutno rade svoje prve zarone, a u izradi je interaktivna karta putem koje će svi zainteresirani moći pratiti mjerenja sa zarona i fotografije podmorja.

Ostale aktivnosti i projekti

Zahvala partnerima i donatorima

Ne bi realizirali niti djelić aktivnosti i projekata bez fantastične potpore naših sudionika, partnera i suradnika, kao i velike podrške donatora. Jako smo ponosni na sve donacije (od malih i velikih tvrtki, zaklada pa do onih od privatnih osoba) neovisno o njihovoj veličini koje nas motiviraju da budemo još bolji, kvalitetniji i uspješniji.

Iskreno vam se svima zahvaljujemo što vjerujete u nas i naš rad 🙂

Druge vijesti